Wednesday, January 28, 2009

PERFECT MOMENTS

In our daily hectic life, ungkapan "tak cukup masa" dan "aku busy" sering meniti dibibir kita. How unfortunate... bcoz we tend to miss out many Perfect Moments yang berpotensi mewarnai perjalanan hidup kita tanpa disedari.
Cuba kita imbas kembali secara jujur... when was the last Perfect Moments that we cherish? Hmm.....the truth is, Perfect Moments flourish when you live (hidup) in the present.

Pernahkah situasi seperti berikut berlaku kepada anda?

1) Anda sedang berbual dengan rakan (yang sudah lama tidak bertemu). Tiba-tiba anda teringat akan sesuatu perkara urgent yang perlu anda lakukan. Perbualan yang pada mulanya tadi begitu rancak telah bertukar menjadi hambar dan terpaksa memendekkan pertemuan anda dengannya.

2) Anda sedang bergembira meluangkan waktu bersama orang yang anda sayang, tiba-tiba anda teringat yang anda perlu menghubungi seseorang untuk berbincang mengenai sesuatu perkara penting. Setelah menelefon kawan anda, perkara yang dibincangkan masih tidak dapat diselesaikan dan ianya telah mengganggu emosi anda.

Didalam kedua-dua situasi tersebut anda tidak mungkin dapat mengecapi Perfect Moments kerana anda tidak live(hidup) in the present. Fikiran dan emosi anda yang mula terganggu telah beralih kepada perkara-perkara lain (future/past) dan tidak lagi tertumpu kepada aktiviti yang sedang dilakukan(present).

Ini tidak bermakna anda langsung tidak boleh memikir perkara lain ketika sedang melakukan sesuatu aktiviti, mustahil! Cumanya...jangan biarkan fikiran anda melayang terlalu jauh dan mula merasa risau, panik,tidak senang duduk dan sebagainya kerana ianya akan menghalang anda untuk menikmati Perfect Moments.

So... the next time you wish to spent the time with your friends, families or your love ones...please learn to live(hidup) in the present and i can ensure you that you will encounter many, many more Perfect Moments throughout your life..

4 comments:

Unknown said...

uncle, i really like this entry. It's true, we really have to live in the moment. at first, i tak paham sangat what was meant.. haha.. but now, i am learning to live in the moment and not worry about what's coming next.

Muna 'Izzah Fadzil said...
This comment has been removed by the author.
Muna 'Izzah Fadzil said...

sorry tadi i tulis ada silap sikit. i delete, and amend sikit.

aa betul la abang bad, niah.apa yang abang band tnya tu mmg selalu terjadi. hehhe. tetiba hlg fokus kan?
masa tu apa yang kita buat? I sllunya bila perfect moments tu terganggu, i akan pegang tgn org yang i borak tu, (if girl la)dan if boy , i akan bergerak2 sikit sini jap dan pejam mata, dan sengih2 jap, then my focus comes back.dan i minta maaf sbb i terlost tetiba. so, it will heal balik our mind immediately. abang bad, thanx for this entry, i like it too.

dhuat79 said...

Suka banget entry ini deh!